Veel belangstelling voor 18+doos op DDW

De 18+ doos oogstte veel belangstelling op de Dutch Design Week in oktober. Van overheden tot bedrijfsleven, van ouders tot hulpverleners – allemaal herkenden ze het vraagstuk hoe met 18-jarigen in contact te blijven en hun vertrouwen te winnen. De 18+ doos wordt als belangrijk middel gezien om dit voor elkaar te krijgen. Doe mee en help jongerendakloosheid de wereld uit!

Met de 18+ doos willen wij alle jongeren bereiken die ondersteuning nodig hebben bij hun groei naar volwassenheid, en zo voorkomen dat hun verjaardag hen in de problemen brengt of problemen vergroot. “We zijn bewust op zoek gegaan naar een andere manier van kijken en doen“, zegt Marleen van der Kolk van SZN. “De afgelopen vijf jaar is het aantal dak- en thuisloze jongeren met maar liefst vijftig procent toegenomen. 12.400 jongeren hebben geen veilig thuis en niet de rust om aan hun toekomst te werken. Wat gebeurt er als we het voorkomen van jongerendakloosheid eens op een heel andere manier benaderen met designers? Komen we dan dichterbij de structurele oplossing, namelijk: geen jongeren meer op straat of in de opvang, maar naar school of werk, net zoals je eigen kinderen?

Cadeau

De mooi vormgegeven 18+ doos is een cadeautje voor elke jongere die 18 wordt. Marleen van der Kolk: “18 jaar worden is een feestje, voor kwetsbare jongeren net zo goed als voor elke andere jongere. Dus vieren we die verjaardag met een cadeau. Geen cadeau voor de doelgroep met het stempel ‘moeilijk’ erop, maar een cadeau voor elke jarige; we willen niet op voorhand stigmatiseren. We weten dat de-stigmatiseren en positief kijken naar 18 jaar worden – in plaats van problematiseren – op veel support kan rekenen. En dat volwassen worden en meer verantwoordelijkheden hebben aandacht verdient in deze complexe samenleving.

Verbinding

Met leuke en handige dingen voor deze mijlpaal, aangevuld met informatie en ondersteuning, verbindt de 18+ doos  de belevingswereld van 18-jarigen met gemeenten, publiek, organisaties en private partijen. Jongerendakloosheid is iets wat de hele samenleving aangaat. Met deze doos kunnen partijen uit alle hoeken van de samenleving bijdragen aan het oplossen van dit probleem.

Belangstelling en herkenning

In oktober 2018 werd de doos gepresenteerd op de Dutch Design Week in Eindhoven, een van de grootste design-evenementen ter wereld. Er was veel belangstelling voor het thema jongeren en 18 jaar worden. Van bezoekers, wethouders, bestuurders, (regio)gemeenten, hulpverleners, docenten en ouders van bijna-18-jarigen, maar ook van organisaties en bedrijven zoals Redbull, grote verzekeraars, DUO, OV-Chipkaart, sociale ondernemers met verglijkbare ‘boxen’ en specifieke fondsen. Allemaal worstelen ze met dezelfde vragen: Hoe blijf je met 18-jarigen in contact? Hoe sluiten je goed bij hen aan? Hoe win je hun vertrouwen? En als er jongeren zijn die het niet zelf redden, hoe blijven je dan met hen in gesprek?

Waanzinnig interessante doelgroep

Marleen van der Kolk: “Bezoekers realiseerden zich dat 18 jaar worden voor alle jongeren een aandachtspunt is en dat we hen vroegtijdig kwijtraken met allerlei folders waar ze niet op zitten te wachten. Ze waren nieuwsgierig naar de 18+ doos als mogelijke oplossing: een echt leuke informatietool,  met vangnet voor jongeren die dat nodig hebben. Er is veel interesse in het land voor een pilot. Een grote fabrikant wil al graag de boxen maken en verschillende bedrijven hebben ook al aangegeven te willen meedoen. Niet zo gek; de doos gaat naar alle jongeren die 18 worden, een waanzinnig interessante doelgroep voor bedrijven en organisaties.

Met lef het verschil maken

SZN heeft het idee voor de 18+-doos ingestuurd voor de ideeëncompetitie van het ‘What if Lab: smart society meets design’. Het What if Lab is onderdeel van het programma ‘Samen Organiseren’, waarin de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) in samenwerking met Initiate (het innovatieprogramma van de VNG) en de Dutch Design Foundation zoekt naar vernieuwende manieren om complexe sociaal-maatschappelijke vraagstukken op te lossen. SZN was een van de drie prijswinnaars. De 18+ doos kan volgens de jury het verschil maken naar een beter Nederland.

Gezocht: partners met lef

Gemeenten, organisaties, publiek, private partijen: iedereen kan een waardevolle bijdrage leveren aan de 18+ doos, zegt Marleen van der Kolk. “Met z’n allen investeren in deze jongeren verbreedt het draagvlak. Wij zoeken denkkracht, doe-kracht, financiers en testgemeenten om samen met ons de 18+ doos te realiseren. Partijen met lef, die durven aan te sluiten bij waar de jongeren mee bezig zijn als ze 18 jaar worden: alcohol kopen, een eigen bankrekening, et cetera. Partijen die niet een folder over probleem X in de doos willen stoppen om de jongeren te bereiken, maar originele ideeën hebben voor producten en informatie waar jongeren ook echt wat mee kunnen.”

Ben je sociaal investeerder, financier, fonds of producent? Heb je goede ideeën voor de 18+ doos? Wil je de 18+ doos ook in jouw gemeente? Laat het ons weten!

/// 06-30720138
/// m.kolk@zwerfjongeren.nl
/// Marleen van der Kolk

What's in it for me?

Met de 18+-doos heb je een unieke kans om alle jongeren die 18 worden in één keer te bereiken. Tegelijkertijd help je voorkomen dat jongeren na hun 18e verjaardag in de problemen komen.