Aanstaande zondag staan de jongeren vh belangenplatform United Voices op het Dunya festival in Rotterdam. Zij zullen hier gepimpte en vintage tassen en verkopen waarmee ze geld willen verzamelen voor hun eigen platform. Kom genieten vd muziek, koop een tas en steun zwerfjongeren!

Over de tassenmania

Bewustwording
Eind 2009 startte SZN de tassencampagne ‘Je hele hebben en houen in een tas’ waarvoor prinses Máxima de aftrap deed. Met deze campagne werd aandacht gevraagd voor zwerfjongeren bij burgers, professionals en stakeholders. De tas symboliseert wat voor zwerfjongeren, die geen thuis hebben en – met hun tas met een paar spulletjes – van plek naar plek gaan, belangrijk is: wat zij meedragen aan lasten en problemen, waarover zij dromen, wat hun ambities zijn, wat zij kunnen.

Jongerenparticipatie

De eerste stap van was om door inzet van professionals aandacht te vragen voor zwerfjongeren: een foto expositie van tassen van zwerfjongeren ging het land in. De jongeren werkten mee door hun tas te laten fotograferen en hun levensverhaal te vertellen. Ook werd van het materiaal een website gemaakt en ansichtkaarten. Bij de expositie werd regelmatig een jongerendebat georganiseerd waar stakeholders uit de gemeenten in gesprek gingen met zwerfjongeren over hun positie. SZN maakte verslagen en zorgde voor opvolging. Op deze manier wordt inspraak van jongeren vergroot, komt bewustwording tot stand en komen stakeholders in beweging.

Actie
De jongeren van United Voices willen nu een volgende stap zetten door tassen te ‘pimpen’ en verkopen, zodat zij hun eigen platform (voor een deel) kunnen bekostigen. Aanleiding hiervoor is de tassenactie die in het verlengde van de tassencampagne eind 2011 is gehouden : de ‘Tassenmania’ . Deze actie is ontstaan door een tasseninzamelingsactie bij consultantsbureau BDO. Ingezamelde tassen zijn verkocht tijdens een event op de Dam. Andere tassen worden door jongeren bewerkt en verkocht.