Stichting Volksbond Amsterdam versterkt de positie en regie van (voormalig) dak- en thuisloze en sociaal kwetsbare bewoners. Dat doen zij samen met bewoners, via het Volksbond besluitvormingsmodel. Wat is dat voor een model?

Vijf jaar geleden ontstond het idee om bewoners te betrekken bij de beleidsvorming. Er kwam een kerngroep van bewoners, die meedachten en besloten over issues van de locatie. Drie jaar later werd dat tot een omvangrijk project voor collectieve cliëntenparticipatie binnen de Volksbond: het Volksbond besluitvormingsmodel.

De inspiratie kwam van de zogenaamde kwaliteitsdriehoek, uit de publicatie ‘Cliëntenparticipatie in de maatschappelijke opvang’ van Karin Sok. De kern van de kwaliteitsdriehoek is dat het drie perspectieven bij elkaar brengt: van bewoners, medewerkers en organisatie. De Volksbond heeft dit vertaald in een besluitvormingsmodel waarin elk besluit van de locatiemanager wordt voorgelegd aan een kerngroep van bewoners en een team van medewerkers. Het besluit moet zich richten op de wensen en advies van de kerngroep. Bijzonder aan dit model is het niveau van inspraak. Voor meebeslissen moet je ook kunnen meedenken en meepraten. Voor het hele besluitvormingsproces staat zes weken, waarin verschillende stappen worden doorlopen. Na zes weken koppelt de locatiemanager het besluit terug in een bewonersbijeenkomst.

Een voorbeeld

Het drinken van alcohol was op een locatie verboden. Bewoners gaven aan dat ze alcohol niet meer wilden verstoppen of op straat drinken. Medewerkers waren bang voor een losgeslagen dronken boel in de opvang. De leidinggevende was bang voor overlast in de buurt. Alle partijen bogen zich over de gedachte, wat als we alcohol vrij geven? Aan dit idee zijn zeven vergaderingen besteed. De oplossingen varieerden van intekenlijsten bij de receptie tot het afmeten van liters. Tot men concludeerde dat dit weer beheersmatige afspraken waren. Vervolgens is besloten het gewoon te proberen. Het resultaat is dat mensen op hun kamer naar eigen behoefte drinken en dat het in de opvang en buiten op straat rustig is. Meebeslissen leidt tot zo duidelijk tot het nemen van eigen verantwoordelijkheid.

Voor locatiemanagers en bewoners is deze manier van werken wel wennen. Bewoners maken een emancipatieproces door: zij nemen regie omdat zij meebeslissen. Dat heeft effect: ze worden assertiever, krijgen meer zelfvertrouwen en leren zichzelf te presenteren voor een groep. Locatiemanagers hebben het niet echter makkelijk gehad. Hun knelpunt is het inleveren van de autonomie; het feit dat ze alles moeten overleggen. Het Volksbond besluitvormingsmodel is in 2012 geëvalueerd. Het resultaat is optimale cliënttevredenheid, een efficiënter werkproces en empowerment van bewoners.

Lees het volledige artikel op: http://www.movisie.nl/artikel/hoe-volksbond-gedeelde-besluitvorming-realiseert

Meer informatie?

Stichting Volksbond Amsterdam
Jan Krist, Beleidsmedeweker cliëntenparticipatie en ondersteuner Cliëntenraad
06-34488863, Jan.krist@volksbond.nl

Max Zeitoun, Voorzitter Clientenraad, 06-53525125, max.zeitoun@volksbond.nl