Wat gebeurt er als zo’n negentig hoog opgeleide jonge managers en adviseurs zich gedurende één dag belangeloos inzetten voor dak- en thuisloze jongeren? Als al die expertise, netwerken en vindingrijkheid zich bundelen om politiek en bedrijfsleven te wijzen op de nood van deze groep?
Stichting LaLuz organiseerde met SZN zo’n event. Reinier Weerman van LaLuz somt aan het eind van de dag de belangrijkste resultaten op, waaronder: plannen voor het opzetten van een hotel, toegezegde kwijtschelding van langdurige schulden door banken en telecombedrijven, een internet-platform voor hulpverleners en zwerfjongeren, meer dan 30 stageplekken bij bedrijven en een reclamebedrijf dat belangeloos een campagne voor dak- en thuisloze jongeren wil opzetten. Directeur Yolant Vermeulen is onder de indruk en bedankt de aanwezigen voor wat er allemaal is bedacht: creatief, slim, snel, deskundig, opvallend, verbindend
.


Maandagochtend 28 november, restaurant Fifteen, Amsterdam. Deelnemers aan de dag ‘Boost a world – in a single day’ komen binnen. Er heerst al snel een broeierige, energieke sfeer. LaLuz heeft overal internetverbindingen aangelegd voor de bij haar aangesloten professionals die een dag vrij hebben gekregen of genomen. Mobieltjes hier, rekenmachientjes en laptops daar, flapovers overal in de zaal. Het wordt regelen en netwerken. Reinier Weerman voorspelt dat er de komende uren zeker ook barrières op de weg zullen komen: contactpersonen die niet opnemen of afwezig zijn. Gedemonstreerd wordt hoe je vooral dóór deze obstakels heen kunt kijken, als een deelneemster verzocht wordt met een karateklap een plank door te slaan – en het lukt.
Iedereen voelt nog even duidelijk waar het om gaat als de indringende promotiefilm ´Onderweg´ van Erik Meijer vertoond wordt. Kees van Anken (De Terp, Leeuwarden) moedigt vervolgens de teams aan die zich over verschillende cases buigen: schuldsanering, positionering van zwerfjongeren, opvangplekken, businessplan voor jongerenhotel, investeringsfonds voor creatieve ideeën, leer- en werkplekken en een internet-informatiepunt voor hulpverleners.
De eerste helft van de dag begint. Verhitte discussies in en tussen teams barsten los. Wethouders worden benaderd; reclamebureaus uitgenodigd; telecombedrijven, banken, woninginrichters en media gebeld – er heerst een heuse ‘jonge honden’-sfeer. Ja! Katja Schuurman wil het boegbeeld worden voor een reclame-campagne! Tweede Kamerleden die persoonlijk buddy worden van een zwerfjongere. Een hotel met kamers als opvangplek annex leer/werkplek. Wilde ideeën staan op een ‘wall of fame’ geschreven. De slogan ‘Thuisje boompje beestje’ verbreidt zich. Plannen worden doorgerekend op hun haalbaarheid. Op de wc-deuren hangen posters met de vraag ‘Waarom ben JIJ geen dak- en thuisloze jongere geworden’?. ‘Omdat ik veilig ben opgegroeid’ is het meestgenoemde antwoord.
De lunch wordt expres kort gehouden, want de brainwave mag niet onderbroken worden. Media melden zich in de loop van de middag, camera’s zoemen, de eerste powerpoint-presentaties beginnen. Deskundigen in twee ‘boards’ maken het de teams moeilijk met kritische vragen – als ware het Idols! De captains van de teams slaan zich er moedig doorheen. Aan de zijkant is er soms steun. Als board-lid Çörüz (Tweede Kamer) het team ‘E-platform’ suggereert dat zo’n informatiepunt voor zwerfjongeren juist leidt tot verkokering van de jeugdzorg, vergelijkt een aanwezige dat met de politiek: ‘Jullie hebben toch ook niet één punt waarop alle politieke partijen samenwerken?’
Aan het eind van de middag spreekt SZN-directeur Yolant Vermeulen haar dankwoord uit. Ze heeft voor iedere deelnemer een wollen hoesje voor de mobiele telefoon, handgemaakt door kunstenares Francy van den Heuvel. Wol als symbool voor bescherming, mobieltje voor verbinding; ook een verbinding tussen de wereld van dak- en thuisloze jongeren en die van jonge professionals.
Hierna gaat iedereen naar het nabijgelegen café-restaurant Panama, waar de hip-hopgroep voor dak- en thuisloze jongeren Attention optreedt. De dag loopt ten einde. Een dag waar alles klopte, met name de goede harten van de deelnemers. Namens de dak- en thuisloze jongeren: dank jullie wel voor deze boosting day!